A Barokk szenvedélyes művészete
Caravaggio: Medusa. 1599.
A második részben a reneszánsz művészet következményeként is felfogható barokk művészet kerül bemutatásra. Az előadás elején kitérek az átmenetinek tartott manierista stílusra, ami összekapcsolja a reneszánszt a barokk stílussal. Az előadás során elsősorban azt szeretném érzékeltetni, hogy mik a fő különbségek és ellentétek a reneszánsz és a barokk között valamint azt is, hogy mi okozta ezt a teljes szemlélet és stílusváltást. A barokk művészet főbb irányait a déli (Caravaggio) és az északi (Rembrandt / Rubens) mesterek közti különbséggel szeretném érzékeltetni. Az előadás befejezéseként a barokk utolsó fázisa a rokokó is bemutatásra kerül.
November 19. 19.00 Harmadik rész:
A modern kor alapjai
Caspar David Friedrich: A vándor a ködtenger felett. 1818.
A harmadik részben a reneszánszt követő újabb nagy paradigmaváltás kerül bemutatásra, amely a XIX.század elején zajlott le a művészetben. Ez a korszak azért is különösen érdekes, mert még nem volt annyira régen, hogy ne legyenek közvetlen hatásai a modern művészetre. Az előadás során szeretném bemutatni a két nagy stílus a klasszicizmus és romantika párhuzamos történetét. Ezenkívül az előadás kitér a nehezen vagy egyáltalán nem besorolható művészek (Goya, Blake ) különleges képi világára is. Ez utóbbi mesterek hangsúlyos bemutatását azért is érzem különösen fontosnak, mert közvetlen hatással voltak a majd hivatalosan is modernnek nevezett XX. századi művészetre.
December 10. 19.00 Negyedik rész:
Az impresszionisták művészete
Monet: vízililiomok. 1907.
A negyedik előadás az egyik legizgalmasabb stílusváltás okaira és előzményeire keresi a választ. A színek uralmára épülő festői látásmód előzményeit keresve az előadás ismerteti az előképeket a XIX. század közepéig, majd Manet mindent megújító festészetének mozgatórugóira igyekszik választ adni. Az előadás kitér a fotózás megjelenésére is, mint az impresszionistákat inspiráló technikai háttérre. Az impresszionista művészek közül alaposabban Monet, Degas és Renoir kerül bemutatásra.
*Ötödik rész: A Modern művészet kialakulása (1890-1945)*
Picasso: Avignoni kisasszonyok. 1907.
Az ötödik rész azt a kérdést szeretné tisztázni, hogy mi vezetett a művészetet teljesen átalakító és máig meghatározó absztrakciós fordulathoz a XIX-XX. sz. fordulóján. Az absztrakt mesterek nehezen és sokszor mai napig is idegenkedéssel figyelt műveit ismét az előzmények segítségével igyekszem érthetőbbé tenni. A posztimpresszionista előzmények (Gauguin, Van Gogh) és a Picasso-hoz köthető kubista absztrakció bemutatása után az előadás kitér a dadaista antiművészet és a szürrealizmus történetére is.
2026-ban folytatjuk!!
A modern művészet kialakulása (1890-1945)
Picasso: Avignoni kisasszonyok (1970)
A XX.század második felének művészete (1945-1980)
Mark Tobey: Vallásos himnusz. 1954.
A kortárs művészet főbb irányai. 1968-2024 *
George Segal: Buszvezető. 1962